Läs senare

Mötet med en annan värld

Virtual realityMax Henriksson tar steget mot framtiden med virtual reality i bildundervisningen. Den nya tekniken väcker elevernas fantasi och ger frihet i skapandet.

Olika världar. Max Henriksson guidar sin elev i 3D-världen, samtidigt som han ser vad hon skapar på datorskärmen. Foto: Emelie Asplund

– Det är jättekonstigt! Läskigt, men samtidigt häftigt. Man är i en annan verklighet. Det känns som att jag står mitt i ett blått nästan klaustrofobiskt rum, säger Isabelle Vesterlund.

Hon har precis trätt på ett headset med virtual realityglasögon på huvudet. I vardera handen håller hon en handkontroll. Först känner hon sig tveksam till att prova. Men hennes bildlärare Max Henriksson uppmuntrar henne och ger instruktioner.

– I den ena handkontrollen har du menyn. Om du snurrar med tummen på det lilla hjulet kan du se olika alternativ. Du kan till exempel välja bredd på pensel, blanda färger eller göra ljuseffekter.

3D-smycken. Max Henriksson granskar de plastsmycken som en elev format med 3Doodler penna.
Foto: Emelie Asplund

Isabelle Vesterlund vänder sig åt olika håll i klassrummet och ändrar läge på armar och händer. Samtidigt befinner hon sig i ett virtuellt rum, där hon väljer färger med den ena kontrollen och målar med den andra. För en åskådare ser hennes rörelser märkliga ut. Men på en datorskärm som är ihopkopplad med headset och dator, går det att följa hennes skapande i det virtuella rummet med hjälp av programmet Google Tilt Brush. Hon kluddar först med olika breda penslar. Sedan börjar hon måla cirklar och spiraler i lysande lila färger. Plötsligt ser det ut som ett stjärnfall på datorskärmen.

– Ser ni vilken effekt med alla gnistrande stjärnor? utbrister Isabelle Vesterlund samtidigt som hon sätter sig på huk och sveper med den ena handkontrollen nära golvytan.

På femton minuter har hon lärt sig de grundläggande momenten. Hennes rörelser har blivit större och mer bestämda.

– Säg till om jag går emot något. Jag har ingen aning om var jag är i klassrummet, säger hon och fnissar.

Max Henriksson föreslås att hon ska spara sitt arbete.

Jag tror att man måste uppleva vad VR är, för att förstå.

– Leta i menyn, så kan du hitta en symbol för att spara dina rörliga bilder som en liten filmsnutt.

Alla eleverna i årskurs 9 på Vallhamraskolan i Partille får använda virtual reality i bilden. Max Henriksson introducerade den nya tekniken för ungefär ett år sedan.

– De ska få prova på och uppleva hur det är. Jag ställer inga krav på att eleverna måste producera något med tekniken nu i början, säger han.

Virtual reality eller VR, innebär att ett par VR-glasögon som är kopplade till dator, innesluter synfältet och gör det möjligt att besöka en digital virtuell värld. De två skärmarna, en framför varje öga, skapar djup och lurar hjärnan att tro att ögonen tittar på en tredimensionell värld i stället för ett par platta bilder. I glasögonen finns också ett instrument som registrerar huvudets rörelser så att det går att se sig omkring i det virtuella rummet.

Foto: Emelie Asplund

– Jag tror att man måste uppleva vad VR är, för att förstå. Det är en annorlunda känsla att vara i ett fiktivt rum, helt avskilt från verkligheten samtidigt som du fysiskt befinner dig till exempel i ett klassrum. Den upplevelsen är svår att beskriva med ord, menar han.

Redan på 90-talet började Max Henriksson använda datorer i bildundervisningen. Eleverna fick till exempel fotografera med digitalkameror, bearbeta bilder i dator, göra en digital skoltidning och skapa egna hemsidor. När Partille kommun för drygt tio år sedan införde en dator per elev för de äldre eleverna, lade han in digitala moment i helklass från årskurs 6 till och med årskurs 9. Uppgifterna handlade bland annat om att göra bildmanipulationer i datorprogram, skapa digitala bildberättelser, layouta affischer och redigera film.

– Jag försöker bredda bildämnet och har infört digitala tekniker som komplement till klassiskt tecknande, målande och formande. Jag vill att eleverna ska få testa många verktyg och förhoppningsvis hitta fram till vad som passar var och en bäst. Även om jag är en tekniknörd, är det allra viktigaste att eleverna får upptäcka olika sidor hos sig själva och bli tryggare som individer genom bildämnet.

Läsåret 2014 tog Max Henriksson första steget mot den senaste tekniken genom att låta eleverna arbeta med digitala tredimensionella bilder, 3D, i undervisningen.

1. Vad tycker du om att använda virtual reality i bilden?
2. Vilken nytta kan du ha av kunskaperna?

Rebecka Svedlund, 16 år:

  1. Det är som att upptäcka en helt ny värld. Jag blir kreativ på ett annat sätt. Det känns som att man kan skapa precis det man vill när man har VR-glasögonen på sig.
  2. Jag vill bli arkitekt eller designer. Det här kan bli framtidens sätt att rita hus på. I stället för att ha ritningarna på papper, kan man gå in i huset och uppleva hur det ser ut och vilka lösningar som funkar eller inte funkar. Det här peppar mig ännu mer till att jobba med design.

Love Lekebo, 16 år:

  1. Det är roligt. Jag gillar att det finns så mycket funktioner som man kan använda, olika penslar, paletter, jättemånga färger och ljuseffekter.
  2. Jag spelar mycket datorspel och det är spännande att få lära sig hur bilderna i spelen kan ha gjorts.

Sebastian Simunovic, 16 år:

  1. Intressant. Jag använder mer av min fantasi och blir inte så begränsad som när man bara har papper och penna. Man tar beslut i stunden och resultatet blir oftast snyggt.
  2. Det kan vara bra att ha testat som allmänbildning. Men jag tror inte att jag kommer ha någon nytta av att kunna måla med VR-teknik.

– Eleverna hade börjat med filmskapande och bildberättande även i svenska, engelska och SO. Därför kändes det naturligt för mig att gå vidare och föra in 3D i bilden.

Av sparade bildmedel fick han tillstånd av rektorn att köpa in 3D-skrivare, 3D-skanner och något år senare även VR-utrustningen. Priserna för den tekniska utrustningen har minskat kraftigt de senaste åren.

– Det finns många avancerade program för tredimensionellt skapande som har dyra licenser. Men jag har valt att lägga tid på att leta efter bra gratisprogram som går att koppla till vår utrustning.

Eleverna får till exempel i uppgift att rita tredimensionellt i olika datorprogram och att arbeta digitalt med virtuell lera. En del av elevernas tredimensionella arbeten skrivs ut med 3D-skrivaren. Max Henriksson plockar fram en påse med små plastföremål som visar olika elevarbeten.

– Titta här! Den här eleven har utifrån ett digitalt klot i datorn format en liten hund, som sedan skrivits ut. Det digitala arbetet innebär förutom själva upplevelsen, även att eleverna kan se och känna på sina alster. Det tror jag är viktigt.

Trots att lektionen är slut dröjer sig två elever kvar. Med VR-glasögonen på målar Oskar Larsson upp ett litet hus. William Steegen Hilding betraktar datorskärmen för att följa vad kompisen målar, samtidigt som han kommer med förslag.

– Det saknas skorsten och en skön soffa i vardagsrummet.

Oskar Larsson vrider sig runt ett halvt varv och för armarna uppåt samtidigt som händerna manövrerar handkontrollerna. Efter några sekunder är en grön soffa på plats i det virtuella vardagsrummet.

Se utställningen från VR-projektet

Efter projektet skapades en virtuell utställning i VR-teknik, som går att se på ett vanligt filmklipp. Foto: Max Henriksson, Vallhamra skola

Virtual reality- och 3D-teknik för bildundervisning

  • CAD-programmen SketchUP och ThinkerCad för att rita tredimensionellt.
  • Programmet Sculptris, där eleverna kan arbeta digitalt med virtuell lera, till exempel forma figurer.
  • 3D-skrivare för att skriva ut elevernas arbeten. Eleverna kan känna på och se sina föremål i verkligheten.
  • Virtual reality utrustning och programmet Google Tilt Brush. I programmet målar och formar eleverna i en virtuell värld. Deras arbeten kan visas på datorskärm eller sparas som bilder eller filmavsnitt. För att kunna använda VR-tekniken krävs en kraftfull dator som har mycket minne, snabb processor och ett snabbt grafikkort.
  • 3Doodler är som en pennvariant av 3D-skrivare. I stället för bläck eller blyerts kommer smält plast ut. Eleverna kan till exempel skapa tredimensionella skulpturer eller rita och bygga upp former i luften.

(Programmen är gratis eller kostar under 50 kronor att ladda ner. En 3D-skrivare kostar från cirka 3 000 kronor. Virtual reality-utrustning med headset, två trådlösa kontroller och två sensorer går att få från cirka 9 000 kronor. 3Doodlerpenna kostar omkring 800 kronor.)

ur Lärarförbundets Magasin