Läs senare

Recension: Att koreografera dagen och låta natten vara

av Emelie Bardon
24 Mar 2017
24 Mar 2017

Att koreografera dagen och låta natten vara : en apologi för dansen

Efva Lilja

Ellerströms förlagog

Är det en självbiografi eller en roman? Den frågan rör sig i mitt huvud de första sextio sidorna. Som i alla Efva Liljas böcker är språket poetiskt. Berättelsen är ett collage av fragment i en ordning som kanske är kronologisk, kanske inte. Där finns en jagad känsla, som driver läsaren framåt. Drömska partier om flygande kor spär på förtrollningen.

Tyvärr bryter utdrag ur intervjuer och onödig namedropping in som konkreta kilar, vilka gör det svårt att gå med på suddigheten. Samtidigt skapar de konkreta inpassen avstånd till läsaren, på samma sätt som berättelsens huvudperson skapar avstånd till andra människor.

Liljas sätt att skriva liknar hennes sätt att koreografera. Det finns inte en början, en mitt och ett slut.

Liljas sätt att skriva liknar hennes sätt att koreografera. Det finns inte en början, en mitt och ett slut. Flera möjligheter presenteras, men ingen av dem är given. En ensam sentens på sidan 174 sammanfattar hela boken: “Allt hänger samman: politik, konst, kärlek, sex.«

För den som är intresserad av Efva Lilja och hennes liv är den här boken ett måste. Den som gillar lite udda skönlitteratur kan också uppskatta den. Trots reflektioner kring vad dans är och vad kulturpolitik borde vara, tror jag dock inte att den kommer att vara särskilt användbar i någons undervisning.

ur Lärarförbundets Magasin