Läs senare

Dansikonen Mats Ek trotsar årsringarna

På tapetenDansaren och koreografen Mats Ek, 73, har hyllats världen över. Och karriären är inte över än. Senast medverkade han i sin föreställning Vintage dans.

02 Maj 2018
Foto: Anders Wiklund/TT

I förställningen deltog du i duetten Potatis, ett relationsdrama där kvinnan insisterar på att hennes partner ska äta mer potatis. Hur kom du på den idén?

– Potatis är en väldigt anspråkslös rotsak men samtidigt en viktig del av vårt liv och vår näringskedja. Och just den enkelheten i kombination med dess nödvändighet tyckte jag skapade fina och lekfulla associationer i en relationskontext.

Hur upplever du skillnaden mellan att vara en yngre och en äldre dansare?

– Det blir en helt ny spelplan där man får anpassa sig till fysiska omständigheter. Å andra sidan kompenseras det med mycket erfarenhet, så vi har ersatt de delar som har blivit för svåra till något nytt.

Du anses vara en av dem som revolutionerat dagens dansscen, världen över. Vad säger du om det?

– Det är en överdrift, tycker jag. Fast visst finns det de som tagit stort intryck av det jag har gjort. Jag tror att det är Cullbergbalettens nyskapande verksamhet som har haft stor inverkan på dansscenen. Men just i utlandet har mina och Birgit Cullbergs verk varit mest efterfrågade.

Har du några tips till lärare som vill jobba med nytolkningar av klassiska verk?

– Själv gräver jag mig fram och reflekterar över hur originalet såg ut, varför upphovsmannen valde att göra så och vad det verket ifråga betyder för mig. Sedan försöker jag komma förbi hur man i allmänhet tror att det ska vara – det som har blivit dolt i en tradition – och ställer det i förhållande till vår samtid. Det kräver tid, så som lärare måste man nog hitta ett sätt att begränsa sig.

Hur ser framtiden ut?

– Jag har några föreställningar i höst. Sedan ska jag koreografera igen om ett år, för Parisoperan. Efter det får vi se.

ur Lärarförbundets Magasin